Η ιστοσελίδα του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης λειτουργεί επισήμως από την 1η Ιανουαρίου 2017. Στην ιστοσελίδα παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων, συνοπτικές πληροφορίες για τη λειτουργία του ΕΦΚΑ και τις αλλαγές που επιφέρει σε ασφαλισμένους και συνταξιούχους. Ας δούμε απλά και κατανοητά τι έχει αλλάξει πλέον στη ζωή του ασφαλισμένου.
1.Με την ίδρυση του ΕΦΚΑ, τι γίνεται με τους παλιούς ασφαλιστικούς φορείς;
Με την ίδρυση του ΕΦΚΑ, από 1/1/2017, οι παλιοί ασφαλιστικοί φορείς παύουν να υφίστανται. Ενοποιούνται όλοι σε έναν, νέο, σύγχρονο, αποτελεσματικό, Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Γιατί μόνο όλοι μαζί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα συσσωρευμένα προβλήματα της κοινωνικής ασφάλισης στη χώρα μας. Ταυτόχρονα, ενοποιούνται κι οι κανόνες και οι υπηρεσίες για όλους. Χωρίς «παιδιά και αποπαίδια». Βέβαια, για να μην παρουσιαστούν πρακτικά προβλήματα, για ένα εύλογο μεταβατικό χρονικό διάστημα όλα τα γνωστά σημεία εξυπηρέτησης θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά για τους ασφαλισμένους.
2.Ποιο όφελος έχει πρακτικά ο ασφαλισμένος;
Θεωρητικά, υπάρχουν τρία οφέλη: 1) Σε όποια υπηρεσία του ΕΦΚΑ και αν απευθυνθεί, οι υπάλληλοι είναι υποχρεωμένοι να λαμβάνουν την αίτησή του για οποιοδήποτε θέμα και να την διαβιβάζουν στην αρμόδια διεύθυνση. Για παράδειγμα μπορεί να υποβάλλει τα δικαιολογητικά τους στο ΝΑΤ για συνταξιοδότηση από τον ΟΑΕΕ. 2) Η αίτηση συνταξιοδότησης από 1/1/2017 θα γίνεται ηλεκτρονικά. 3) Τέλος στο χειρόγραφο πρωτόκολλο. Από 1/1/2017 το πρωτόκολλο θα είναι ηλεκτρονικό.
- Με την ίδρυση του ΕΦΚΑ, τι άλλαξε για τους εργαζόμενους σε αυτόν;
Όλοι οι εργαζόμενοι συνεχίζουν κανονικά στις θέσεις τους. Ο νέος ΕΦΚΑ στηρίζεται στους ανθρώπους του. Κανείς δεν χάνει -ούτε θα χάσει- τη δουλειά του. Έχει ήδη ξεκινήσει διαδικασία επιμόρφωσής τους. Σταδιακά, στο μέλλον, θα γίνουν ορισμένες εσωτερικές μετακινήσεις, με γνώμονα την αξιοποίηση των ικανοτήτων του κάθε εργαζόμενου και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
- Με την ίδρυση του ΕΦΚΑ, τι άλλαξε για τους συνταξιούχους;
Όλοι πλέον λαμβάνουν τη σύνταξή τους από τον ΕΦΚΑ. Όλες οι διαδικασίες που τους αφορούν, μέρα με τη μέρα εκσυγχρονίζονται, απλοποιούνται, επιταχύνονται.
- Ποια σημεία εξυπηρέτησης επισκεπτόμαστε πλέον;
Τα γνωστά σημεία και καταστήματα εξυπηρέτησης όλων των φορέων συνεχίζουν να λειτουργούν για την ομαλή μετάβαση και εξοικείωση των συνταξιούχων στις σύγχρονες μηχανογραφικές και ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Για εύλογο μεταβατικό διάστημα, συνεχίζουν να ασκούν ακόμα και όποιες αρμοδιότητες άλλων φορέων (π.χ. ΕΟΠΥΥ) ασκούσαν μέχρι τις 31/12/2016.Βέβαια, όλες οι Υπηρεσίες γίνονται πλέον Υπηρεσίες ΕΦΚΑ, με μόνη διάκριση ανάμεσα σε Υπηρεσίες για μισθωτούς και Υπηρεσίες για τις κατηγορίες των μη μισθωτών. Και μέρα με τη μέρα, θα βλέπουμε την πινακίδα «ΕΦΚΑ» σε όλο και περισσότερους χώρους. Σταδιακά, θα γίνουν και αλλαγές προσαρμογής στο νέο Οργανόγραμμα.
- Πού πρέπει να απευθύνεται κανείς για θέματα ρύθμισης χρεών;
Όλες οι όφειλες των εργοδοτών και των αυτοαπασχολούμενων σταδιακά μεταφέρονται στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) το οποίο πλέον θα τις διαχειρίζεται με ενιαίους κανόνες.
- Ποιες υπηρεσίες είναι διαθέσιμες από την ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ;
Στην ιστοσελίδα, σταδιακά, θα μπορούν όλοι να έχουν πρόσβαση σε σημαντικές υπηρεσίες. Το πρώτο διάστημα λειτουργίας, ορισμένες από αυτές θα παρέχονται μέσω των παλαιών ιστοσελίδων των Ταμείων που λειτουργούσαν έως 31/12/2016. Και σύντομα, όλες θα παρέχονται πλέον από την ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ.
- Τι πρέπει να κάνει όποιος θέλει να υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης;
Πολύ σύντομα, η αίτηση συνταξιοδότησης θα υποβάλλεται πλέον ηλεκτρονικά για όλους τους ασφαλισμένους. Γρήγορα και απλά. Σε ενιαία ηλεκτρονική φόρμα -διαθέσιμη εδώ- ανεξάρτητα από το πόσοι ήταν οι φορείς ασφάλισης. Στη συνέχεια, ο αιτών ενημερώνεται ηλεκτρονικά για την πορεία της αίτησης. Μπαίνει τέλος στην ταλαιπωρία, τις δυσκολίες και τις καθυστερήσεις. Όποιος δεν έχει πρόσβαση στο ίντερνετ ή εξοικείωση με την τεχνολογία, μπορεί να επισκεφτεί οποιοδήποτε ΚΕΠ, όπου οι υπάλληλοι θα τον βοηθήσουν άμεσα.
- Τι μπορεί να κάνει όποιος δεν έχει πρόσβαση στο ίντερνετ ή ιδιαίτερη εξοικείωση με την τεχνολογία;
Όποιος δεν έχει πρόσβαση στο ίντερνετ ή εξοικείωση με την τεχνολογία, μπορεί να επισκεφτεί οποιοδήποτε ΚΕΠ, όπου οι υπάλληλοι θα τον βοηθήσουν άμεσα.
- Εκτός από την ιστοσελίδα, υπάρχει άλλος τρόπος εξυπηρέτησης χωρίς μετακινήσεις και ταλαιπωρία;
Το ειδικό call center του ΕΦΚΑ. Καλώντας στο 1555 (αστική χρέωση) οι πολίτες θα λαμβάνουν ενημέρωση για τις βασικές λειτουργίες του ΕΦΚΑ και σταδιακά για όλα τα ασφαλιστικά θέματα που τους απασχολούν.
- Πώς μπορούμε να πληρώνουμε τις εισφορές μας;
Οι πληρωμές των εισφορών γίνονται μέσω της τράπεζας που επιλέγει ο ασφαλισμένος, με γρήγορο και απλό τρόπο Στα ειδοποιητήρια του ΕΦΚΑ ορίζονται όλες οι λεπτομέρειες. Όποιος ασφαλισμένος έχει αντιρρήσεις σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών του, μπορεί να προσέρχεται στις αρμόδιες περιφερειακές Υπηρεσίες. Όσον αφορά στις παλαιές οφειλές από την μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, για αυτές θα εξακολουθήσει να ισχύει η προϋφιστάμενη διαδικασία, δηλαδή οι ασφαλισμένοι θα τις καταβάλλουν με τον τρόπο που τις κατέβαλαν και έως τις 31/12/2016.
- Πώς θα γίνεται καλύτερος έλεγχος για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής;
Ιδρύονται τα πρώτα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα Ασφάλισης. Σταδιακά, θα λειτουργήσουν 11 ΠΕΚΑ σε όλη τη χώρα, ώστε να ασκούν δίκαιο και εντατικό έλεγχο για την ανασφάλιστη εργασία. Γιατί κανένας Ασφαλιστικός Φορέας δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά αν εργαζόμενοι και επιχειρήσεις εισφοροδιαφεύγουν.